Tabung Kawen

rutin dahulu,bermula kembali!

Assalamualaikum....
Hah!jawab,jangan tak jawab!
Hari ini,aku telah melakukan satu perkara yang ketika dahulu sering aku lakukan,
apakah ia?



Jeng(3x)   bunyi sikit....

Aku berniaga dari satu kelas ke satu kelas. (Ek,eleh....ingatkan ape yang gempak sangat tadi...)

Ok...memang cerita aku ni tak gempak mane tapi,ia mengigatkan aku pada kenangan sewaktu alam persekolahan,terutamanya ketika bergelar Lagenda Budak Hostel...

Tolong kawan aku,cik As berniaga kerepek ,merantau daripada satu prep ke prep yang lain,dorm ke dorm lain.Tidak pun,kami buat jualan langsung di surau aspuri.

Alhamdulillah...jualan selalunya laku.Tambahan pula,dengan status aku sebagai budak senior dan agak dikenali di asrama,memudahkan urusan perniagaan aku.

Itu semua ,kenangan...

Hari ni,ada seorang akak kursus aku minta tolong jualkan barang dia.Berbekalkan pengalaman yang ada,aku offer diri menolong.
Masuk kelas yang majoritinya perempuan,aku tak berapa kisah sangat...ok...
Masuk kelas yang majoritinya lelaki,ni aku cuak sikit.

Tapi...bukan Mar kalau aku takut !*penuh keyakinan

Alhamdulillah...walaupun tak berapa nak laku di situ,(sebab kelas tu memang terkenal dengan sikap berkira nya)aku dapatlah tambah lagi keyakinan aku di depan khalayak.

Malangnya...aku tak dapat apa2 pun daripada hasil jualan tadi,Faham yang jualannya tu bukannya banyak sangat,tapi,ia membuatkan aku terfikir akan satu perkara:

'Mar,kau tu asyik tolong orang berniaga je,bila kau pula yang nak berniaga?Tak kan kau cuma nak harapkan komisen yang setakat berapa puluh sen tu je kot?'

Aku akan fikirkan perkara ni,betul juga...Tak kan aku cuma nak menolong orang dan hanya jadi pemerhati keuntungan orang.Bukan nak kata yang aku ni tamak atau mata duitan,tak!
 Tapi...
Kan Rasuluah sendiri dah cakap,pintu rezeki kat dunia ni adalah melalui perniagaan.Walau sekecil atau sebesar mana perniagaan tu,pasti ia akan membawa pulangan yang berbaloi buat peniaganya...

Dan pastinya,bila nak berniaga ni,kena tahu selok- belok dan tektik dalam bidang tu.Tu,penting bagi mengelakkan aku daripada ditipu atau mengalami kerugian yang banyak.

Amacam,Mar?Ready?....

till then,
secret unfold
11-3,selasa
p/s:esok aku akan memanjat gunung,first time baby!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan