Tabung Kawen

Daki Gunung!

Assalamualaikum....
Penatnya....kaki ni macam dah nak tanggal pun ade.
Semua ni berpunca daripada aktiviti kursus aku hari ni...
Daki Gunung Lambak,Kluang!

Serius,ni pertama kali aku daki gunung .(tapi pernah je daki bukit depan rumah atuk aku)Jadi...selalunya benda pertama kali cuba ni kita akan rasa teruja.Excited overdosed.Tapi,tak juga...

Aku masih boleh mengawal rasa keterujaan dalam diri ni,(walaupun aku lah yang sibuk bertanya pada urusetia jadi ke tidak program ni?)

Ok,kita mulakan cerita,pengalaman aku mendaki gunung.
 Pagi tadi,macam biasa...berkumpul di Bangunan kursus untuk perhimpunan pagi,selepas sesi briefing sekejap,kami semua diarahkan untuk bergerak menggunakan pengangkutan masing-masing ke lokasi,Which is Gunung Lambak.
Seronok pula bila berkonvoi dengan budak-budak motor yang lain,although aku sekadar penumpang belakang,kawan aku yag bawa skuter tu.
Sampai je di kawasan parking ,aku dapat melihat sekumpulan warga cina sedang menari serentak sambil diiringi muzik.Best gak...aku rasa macam dekat Pasar Karat,JB.

Kemudian,warming up.It is the most important thing to do before doing any physical activity.Then,mulakan perjalanan anda dengan Bismillah...

Budak lelaki yang over excited boleh pula main kejar-kejar waktu nak naik bukit menuju gunung.Aku dan kawan-kawan aku hampir je jadi saksi kes jatuh gaung.Pakal budak tu sempat ambil brek kecemasan.Haloh...
Bila lalu jambatan gantung pula,budak lelaki kursus elektrik pakat main enjut-enjut jambatan tu macam main buaian di taman permainan.Hilang sekejap semangat aku.
Tapi,aku kuatkan semangat.
Kata nak sangat masuk PLKN kan...tak dapat buat aktiviti macam ni trill juga.! ;)

Pada permulaannya,perjalanan tak tricky sangat...Tapi,lama kelamaan,dah kata daki gunung kan...makin susah dengan laluan yang curam ditambah dengan akar pokok yang berselirat.Tapi,akar pokok tu membantu proses pendakian.

Aku mendaki sambil ditemani oleh 2 orang kawan aku .Atiqa dan Wanie.dah macam nama air pula...A&W (hhe)
Yelah...kalau yang ada pasangan tu,tak kiralah yang couple ke,scandal ke,TTM ke (teman tapi mesra) dah tentu tak lepas berdua je kan.

Punyalah daki...akhirnya sampai juga ku di...
PERTENGAHAN GUNUNG LAMBAK...
La...Ingatkan dah sampai puncak!
Brek sekejap di situ sambil menunggu mana-mana kumpulan yang masih belum sampai tengah.
Agak-agak dah cukup tu,kami teruskan lagi perjalanan menuju puncak.
Menuju puncak,gemilang cahaya..Siapa tahu ni lagu apa?(selingan)

Route kali ni,lagi mencabar...gila mencabar...Air 100 + aku dah habis,huhu tambah lagi dengan kaki yang mulalah nak cramp bagai.Hu...naya je cramp tengah-tengah hutan.Aku tetap bergerak,sebab aku tahu kalau aku berhenti kaki aku akan makin sakit.

Aku main langkah-langkah,lalu akar sana,sini,kasut masuk tanah,and macam-macam lagi.
Penat...aku rehat sekejap dengan kawan-kawan aku yang dua orang tadi.Nasib baik si wanie ada bawa air 100+,boleh lah cas tenaga aku.Lama-kelamaan,kami telah bertemu kembali dengan kawan-kawan yang lain.Hehe,akhirnya...dapat potong dia orang.

Baju,jangan cakaplah...memang dah lencun.Dengan beg segala,sambil earphone tergantung di telinga,dengan tangan kesat peluh muka.Hah...bergaya tak aku?

Aku hampir putus asa...tapi kata -kata ni yang buat aku bersemangat untuk habiskan ke puncak.
Aku nak buktikan yang aku boleh.Dan aku kena habiskan semua kerja yang aku buat dengan baik.Tambahan pula,bukan Mar kalau aku cepat mengalah.
'Sebab...apa yang aku nak ,mesti aku dapatkan,dengan izin Allah!!!!'

Kalau kawan aku tanya,"Mar...kau ok?"
Aku akan balas,"Kalau tak ok pun kena cakap ok,semangatkan diri tu."
Dan..selepas hampir sejam kami mendaki...Alhamdulillah...kami sampai ke puncak Gunung Lambak!
Kepuasannya memang terasa,usaha aku berbaloi!
Dapatlah aku melihat panorama sekitar kluang.
Paling best,aku ,Wanie dan Atiqa antara 15 budak terawal sampai !Bangga sungguh!(kembang hidung)

Lama-kelamaan,makin ramai budak lain yang sampai.Sesi fotografi sambil berehat mengambil alih ruang.
Agak-agak dah ok..aku duduk bersila.
Malangnya....masa dipanggil untuk bergambar beramai-ramai.aku tak boleh gerak.kaki cramp balik!Menjerit sekejap aku kat puncak tu..Dua-dua kaki pula tu!
sakit dia...fuh...pakal ada cik senior tolong.itu pun masih rasa sakit dia.Tapi...
aku ni pelik sikit...kalau sakit still boleh gelak bagai,jadi perlakuan aku mengundang keanehan kepada budak-budak lain.Itu,memang aku.
Masa aku bergelut nak bangun tu,aku suruh budak-budak lain pergi ambil gambar dulu."Tak pe...korang jangan risaukan aku.Pergi dulu2..."arahku pada mereka.

Dan ayat kawan lelaki aku ni buat aku tersentuh...
"Tak...kalau seorang sakit,semua budak TSK pun sakit"Huhu...
aku makin sayang dengan budak kursus aku.
Tapi,memang pun kami satu kursus memang ngam giler,rapat sangat walaupun masing-masing baharu je kenal bulan 1 haritu.Aku tak dapat gambarkan waktu perpisahan kami,bulan 6 nanti.

Teruskan perjalanan turun pula,pada mulanya kami agak awal turun,tapi kerana kasihan dengan seorang kawan aku yang hanya keseorangan perempuan diapit 2 lelaki kat belakang,kami saing dia.
 Turun lagi haru!!!!!

Betul kata orang,daki lagi senang dari turun.Kali ni,aku saing dengan lebih ramai budak kursus.Kak Aida...kesian dia.Bukan main payah nak turun.Dia kerap tergelincir sampai dah gigil satu badan.Hah..ni aku nak bagi pujian pada ketua pelatih merangkap budak kursus aku,Zul.Dia menjalankan tanggungjawab dia  dengan baik sekali.Sebab dia banyak tolong kak Aida...dan yang bagusnya dia tu...dia tak pegang perempuan sesuka hati je.Dia pegang pun area pergelangan tangan yang berlapik baju.Dah darurat sangat,baru dia korbankan prinsip dia.

Yang aku ta tahan dengan Wanie dan Atiqa,Atiqa..dah jauh ke depan dah.Wanie...gaya dia macam lah gunung lambak tu rumah dia.Selamba derk je main lompat-lompat.Kata baru pertama kali naik.APTB...

Sebab aku dalam kumpulan terakhir turun,adalah cikgu yang jadi pengiring...Hai cikgu...apasallah kau hensem sangat hari ni.Cikgu kursus aku memang hemsem,tapi hari ni dia giler...hensem sebab pakai spek.
Majoroti perempuan mengiakan kenyataan itu.Hai...pakal cikgu dah khawin...He...dia sempat bergurau dengan kita orang...Siap gelk-gelak lagi

Air yang aku bawa...habis bila diedarkan pada budak-budak ni...Masing-masing haus,tapi aku terbalik pula...
Boleh perut ni berbunyi ...kuat pula tu...yelah...sarapan aku setakat roti 70 sen je.Waktu tu pun,jam dah pukul 12 lebih.Standart lah kalau lapar...Tapi,malulah juga tang perut bunyi tu...

Dipendekkan cerita,kami akhirnya sampai juga ke tempat asal...Yahu....
Sampai je,tengok dah tak ramai budak di situ,masing-masing pecut balik rumah.Aku pula...balik rumah kak Aishah...berehat di sana.

yang pasti...aku puas...tapi,kalau nakbuat lagi program ni,aku akan fikir dulu 2/3 kali sebelum involve.Biar hilang dulu segala rasa penat dan cabaran tu...

till then,
secret unfold,12-3-2014=rabu



Tiada ulasan:

Catat Ulasan