Tabung Kawen

Apa hubungan Anda?

sejujurnya...hati ni masih dirundung kesedihan,memang sukar nak menghadapi kenyataan yang kawan baik,satu geng telah pergi menemui Penciptanya.

Semalam,aku teringat yang dia dan seorang lagi kawan aku ada bagi satu video,sempena hari lahir aku yang ke 17 tahun,tahun lepas...

Kalau dulu,aku boleh tengok sambil gelak2 dan tahan terharu....(Senyum lebar) tapi semalam,memang berjurai-jurai butiran jernih tu keluar tanpa henti daripada tubir mta. Tapi,sepertimana yang kawan aku tu pesan,
"Happy always...Jangan sedih....Jangan lupakan aku..."

Dayah...aku tak akan lupakan kau.Janji!

Enough with that,life must go on.Doakan dia bahagia di sana.
 Ini,berkaitan dengan tajuk tinta aku,hari ni...

Hari ini,aku menjadi saksi macam mana sulitnya perasaan.Cheh...ayat....!
2 orang kawan yang berbeza tapi ada problem dengan perkara yang sama.

CINTA

kawan 1:dia ni memang baik,gaya pun sweet je.Tak pelik kalau lelaki mudah tangkap cintan dengan dia.Sikap dia yang mesra dengan semua orang memang menarik perhatian...
Namun,dalam diam...dia mula minat dengan seorang mamat ni.
Mamat ni...pun stok baik2juga...adalah juga macam lelaki idaman gadis .Lembut (which is not yang Auuu?! tu.)gaya penyayang mungkin?Aku sendiri tak tahu nak describe dia macam mana.

Tanpa disedari,selepas satu kejadian yang berlaku antara mereka,menimbulkan perasaan suka.Untung,tak bertepuk sebelah tangan.

Haru,bila ramai juga yang nak jadi match -maker dia orang.Tapi,aku ni,pengenen (match-maker)official  mereka.

Jujur,kawan aku cakap dengan aku,dia sebenarnya takut ntuk ada apa2 hubungan dengan lelaki lagi,sebab pengalaman lalu.Macam mana dia kecewa dengan insan bergelar lelaki.Macam kata Yuna,
"Lelaki......Tak Guna...."

Tapi,bila dia tengok balik kesungguhan dan keikhlasan hati mamat tadi,dia mula buka hati dia untuk terima lelaki tu.Serius,dia orang memang well together.

Bila kawan aku bahagia,aku pun bahagia...(senyum)

kawan 2: ni cerita dia macam ada konflik sikit.Weh,kalau bab2 perasaan tak ada part triller macam ni,mana syok ,kan?

Dia pun baik,dan dia memang dah ada scandal.Scandal dia kawan aku juga.Selalu sangat dikenenkan,akhirnya melekat.Masing2 suka satu sama lain,tapi prinsip diri mereka yang menahan mereka daripada hubungan yang lebih serius. Si perempuan kata,

"Aku nak belajar dulu sampai ada Ijazah.Lepas dah kerja ,hidup dah stabil,baru fikir pasal benda2 ni."
Si lelaki...
"Selagi aku tak mampu nak sara hidup sendiri,hidup parent .Aku tak bercadang nak ada makwe bagai."

Kepala mereka ni memang sepesen dengan aku.Dan aku anggap mereka agak matang dalam mengatur kehidupan.Ya...Kami ni result SPM pun belum keluar lagi...

Tapi,as I said before...mereka memang padan,scandal kelas kan...

Malangnya,dalam bahagia melayan perasaan,ada pula makhluk yang nak cuba menganggu hubungan dia orang.

Kawan perempuan aku ni berkenalan dengan seorang mamat yang satu kumpulan dengan dia.Ingat minggu usahawan haritu?Waktu tulah..! Bukan berkenalan apa pun...just tahu nama sikit2 je.
Tapi,si lelaki ni dah terpikat dengan gaya kawan aku tadi,dia mula buka salam perkenalan.

Mamat tu minta no.fon kawan aku.Tapi,kawan aku ni tak bagi...dia tolak cara baik.

Tak puas hati,mamat tu hantar wakil pula suruh usyar kawan aku tadi.Dia tension.

Si scandal dia dapat tahu,walaupun dia buat muka macam'aku-tak-kisah-langsung'tapi,dalam hati dia mungkin tengah terbakar kot!Yelah...ada orang nak rampas scandal aku!

si perempuan ni pula,daripada perkiraan aku,jenis yang agak straight.Dia tak faham bahasa hiperbola.Jadi,dia tak tahu macam mana nak menghadap benda ni.

Pakal dapat scandal matang.Kita orang nasihat kawan aku baik2.kau kalau tak minat,jangan pernah layan.Takut dianggap sombong?Tak de maknenya...

Daripada,mamat tu nanti mengharap lebih karang...kan ke haru...

Aku siap back up scandal kawan aku lagi,

"weh,mat ni masa aku offer no kau dia tak nak pun.Katanya,dia nak minta daripada kau sendiri.Itu ,baru gentleman..."Statement aku disokong ramai pihak.

Lepas bukan main panjang kita orang bercerita pasal relationship,kawan,scandal bagai.Kita orang pindah topik lain.Tak nak makin susahkan hati minah tu,(dan juga scandal dia)

Kesimpulan daripada tinta aku hari ini,relationship is complecated.Indeed.Untuk itu,kita kena pandai mengawal dan mengatur.Supaya ia tak jadi beban buat kita.

Aku memang tak pernah ada bf bagai,tapi based on my observation,tambah juga dengan pengalaman aku yang boleh tahn banyak dan sakit pasal hubungan bagai,bolehlah kot kalau aku jadi Dr.Cinta...

Boleh ke...

Selepas habis sekolah,aku tanam azam jangan mudah untuk suka seseorang.Sebab syok sendiri ni sakit.Lagi sakit,kalau orang tu bukan takat tak layan malah tak hadap pun dengan kita.Itu,kenangan aku.Yang aku jadikan panduan,sekarang.

Tapi,bila aku cakap quote yang kat atas tu dengan kawan2,(aku suka bila tengok kawan aku bahagia...)ada seorang kawan aku mencelah,

"kau,bila lagi nak bahagia?"Hehehe...

Kita fokus bina hidup dulu eh,Mar...(tepuk hati sendiri)

till then,
secret unfold...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan