Tabung Kawen

pemergianmu amat tak dduga,sahabat...

MACAM TAK PERCAYA...

semua berlaku dengan pantas sekali....

waktu aku tengah menjawab exam petang tadi...tiba2 aku terdengar nada dering fon aku berbunyi.
Mula-mula,aku macam tak dengar...tapi,fon aku berbunyi lagi.

Kali ni ,aku angkat.

"Hello,assalamualaikum..."
"Waaalaikumussalam..long...adik cakap ni jangan sedih tau..."kata adik aku dengar suara gusar.
"Kenapa ni?"Kerutan mula muncul di dahi aku.
"Kawan long meninggal tadi...mak kawan adik datang ambil dia di asrama..."
Aku terjerit,air mata dah mula turun daripada tubir mata..

"Kau biar betul ni..."Air mata makin deras mengalir,tanpa aku sedari,esakan aku tu dah menarik perhatian budak-budak kursus yang lain.Masing-masing dah pakat kerumun aku.

"kenapa ni,mar?"Soal seorang kawan aku sambil mengusap belakang aku,cuba menyabarkan aku.

Mereka semua aku tak hiraukan,aku sambung perbualan aku dengan adik aku.

"Terima kasih sebab bagi tahu."Talian dimatikan ementara aku masih tersedu-sedu lagi.

"Mar..cuba cerita apa yang dah jadi?"
"kawan baik aku meninggal...."makin deras air mata ni jatuh.Setitik,setitik...

"Innalillah...Dia sakit ape?"
"tak tahu,dia tak pernah bagi tahu dia sakit ape dengan kawan-kawan dia."

Seorang akak kursus mencelah,"Nah,jangan nangis.Ambil tisu ni..
Bukan setakat tisu yang dihulur,sapu tangan pun dia bagi.
Kawan aku yang lain tanya akak tu,"Kak,ni tisu dengan sapu tangan siapa?"

Entah...akak main ambil je.

Part ni berjaya buat aku gelak...sabo jelah...

Dalam still cam caya tak caya tu,aku terfikir sesuatu...
Mar!contact kawan2 kau yang lain!
Malangnya,aku still belajar. tak ade topup memang isu cliche buatgolongan aku.
'pergi beli topup kat kriss ja lah' otakku berfikir.

selepas beli topup dan tel kawan2 aku,aku terfikir pulak,biar betul apeyang aku dengar ni.
Aku telefon mak arwah pula...

Yang menshahdukan aku,dia letak nickname barat aku yang popular kat sekolah as my contact name.
MARY ANNE

mak dia,mula2 calm je,lepas aku tanya..
"Cik..betul ke apa yang saya dengar,arwah meninggal?
Sebak."Betullah tu..."

Aku ambil keputusan ,balik awal nak pergi menziarah dia.Walaupun aku kurang pasti alamat rumah dia (sebab aku ni duduk hostel...)

Call parent minta tolong dia orang datang ambil,dan bawa aku ke rumah arwah.

Sepanjang perjalanan,aku keep calling my friends,because I'm not so sure about her house.Malangnya,masing2 tak berangkat.Sampai satu tahap,aku cakap dengan mak abah aku..

"Fon dia orang ni,baling masuk lombong jelah! Orang telefon tak angkat!"

Lebih haru,sebab dah fade up dengan kawan-kawan perempuan aku,aku call pula seorang kawan lelaki aku.Yang memang tak pernah dihubungi langsung.Nasib kau pilih budak ni,mar. Daripada seorang lagi tu...
Yang tu,memang sah aku dah tak betul...

Tanya dia alamat rumah arwah.Dia pun tak tahu.HUHU

aku bukan tak tahu langsung rumah dia,cuma rumah dia banyak lorong,takut salah masuk kang....

ya..salah masuk lorong.Pusing2 aku kat area tu,sekali lorong yang lagi satu da....

Turun daripada kereta,aku terus berjalan laju kearah rumah arwah,tanya dulu pak cik yang berkumpul kat depan rumah tu.

"Betul ke ni rumah arwah...?"
"Betullah tu..."

Setibanya aku dalam rumah,aku lihat arwah sedang terbaring ditengah rumah,sambil bacaan tahlil mengiringi pemergiannya.

Ramai kawan2 yang aku jumpa,selepas hampir beberapa bulan tak bertemu.Cikgu2 sekolah pun ramai juga yang datang .

Masa nak dikapankan,ada seorang mak cik ni offer kawan2 dia supaya tolong uruskan dia.Aku dan 2 lagi kawan aku,volunteer. Sekali fon bunyi pula,lagu dah lah...HUHU

Kawan kau yang lain tel.Dia pun macam tak percaya dengan apa yang dikhabarkan.Dia tak dapat datang sebab kerja.Tak pelah kan...

Selesai dikapankan,aku berpeluang mencium dia,buat kali terakhir...

Berseri-seri muka kau,beb.Sekali tengok kau macam tidur...

Sebelum tu,tengah aku berdiri nak ambil giliran nak cium dia,kawan aku yang lain datang peluk daripada belakang dan sembam mukanya di bahu aku.First time aku tengk dia menangis...

"beb,kau janganlah nangis...nanti aku pun nangis gak..."Padahal air mata memang dah brjurai ni...

Aku,kira bertuah sebab dapat tengok dan cium dia.Kawan -kawan aku yang lain ada yang tak dapat nak tengok langsung.

Kemudian,masing-masing ambil tempat intuk sembahyang jenazah.

Aku pula,mencari -cari mak abah aku.Sekali,aku terpandang seseorang yang pernah buat tanda dalam hati aku.Dia diri kat belakang abah aku je pun...

Malangnya,dia nak pandang aku pun tak hadap.AKU PUN TAK KISAH PASAL KAU LANGSUNG!
lagipun,kau tu cuma sejarah aku je.

Lupa nakbagi tahu,aku datang melawat dengan baju kursus aku,mungkin sebab tu dia orang pandang aku tak berkelip.ENTAH...

Baliklah....aku pun minta izin dengan kawan-kawan aku yang lain.Lagipun aku ni gak jauh daripada rumah arwah.Lalu depan dia,dalam kereta,aku perasan yang dia menjeling aku.BIARLaH>>

Semoga kawan aku tu ditempatkan bersama dengan orang yang soleh.Amin...Kenangan dengan kau tak akan aku lupakan,sampai bila2.Sentiasa...

till then,
secret unfold...



1 ulasan:

  1. Sabar banyak-banyak dik... Kakak pun terkilan tak dapat melawat arwah.. Arwah baik orangnya dik... Kakak pun tak dapat lupa muka dia yang selalu tersenyum tu

    BalasPadam