Tabung Kawen

minggu usahawan

TODAY IS ONE OF MY BEST DAY!!!!!

Amboih!semangat!Ni citernya...

Tempat aku belajar sekarang nia ada buat minggu usahawan.Apa yang aku kena hadap?
 Aku serta kawan2 aku yang lain dibahagikan mengikut kumpulan .Ada 7 kumpulan semuanya,Campur lah aku dengan budak2 kursus yang lain.Tapi,bukan bermakna aku tak pernah bercampur dengan budak kursus lain...Tidak...

Dah menyimpang pula!Back to story,
nak dijadikn cerita,aku dapat kumpulan pertama,okey....Not too bad sebab ahli2 kumpulan tu kira best dan easygoing gak lah...senang nk berkerjasama kiranya.(walaupun aku agak sedih sebab tidak berjaya satu kumpulan dengan crush...huhu)

Tugasan kami,teng,teng,teng!!!! Kami disuruh buat perniagaan (olok2 je tapi) sebarang syarikat yang menggunakan botol sebagai bahan utamanya!Amacam,bunyi macam aku tengah dengar Aaron Aziz cakap tugasan dalam Fear Factor pulak!

Perbentangan pertama,hari selasa lepas,kami diminta untuk terangkan  profil syarikat.syarikat aku bernama Energetic Bubble Sdn.Bhd ,sebuah syarikat yang menjual produk sabun pencuci cecair 3 dalm1.Boleh juga digunakan sebagai peangi almari atau kereta serata pewangi rumah.Huh! Function dia....;)


buatlh pembentangan depan budak2 ni...ya,mesti kita akan rasa bosan sebab hanya mendengar orang membaca prospek tugas kan.Hah,itulh yang aku perhatikan masa tengah berdiri kat depan manusia lain,haru.ada yang dah menyangap enth berapa kali ,tu ramai...

Sebagai seorang pengurus,yang pastinya ada tanggungjawab yang besar dalam urusan syarikat ol2 tadi,aku agak kecewa dengan penerimaan budak2 lain.(yang jadi penonton tadi tu)Tup2,bila petang,aku dapat perkhabaran yang cikgu tak puas hati dengan semua presentation ! Jawabnya,kena buat presentation lagi,kali ni,dpan cikgu2 yang tercinta.

Alhamdulillah,berkat aku ni memamg suka bercakap depan kelas timesekolah dulu,dapatlah aku terangkan pada mereka tentang skop tugas aku,pengurus.Malangnya,tak cukup dngan tu,kami semua kena bentang pasal produk jualan pulak...

nampak tak kesibukan dia!HUH!tapi,seperti yang aku maklumkan adi,dak2 kumpulanaku senang nak diatur.Jadi,aku bahagikan tugas kepada mereka,baru adil kan...

hari ni,kami kena bentang pasal produk pula.seblum tu,cikgu cakap yang nama syarikat yang tak dipanggil keluar dulu daripada bilik kuliah.Kami dah siap2 nak bangun ni,sekali cikgu sebut:
"syarikat energetic bubble sdn.bhd. sila bersedia..."
automatik aku tergelak,bkn sebab apa,kelakar pula sebab kami memng dah ready tahap gaban nak keluar,rupanya kmpln kami lah yang kena bentang dulu.

Bring IT ON,Baby!Face the challenge!

Selaku pengurus,aku kenalah promote produk sabun tadi kepada 2 orang cikgu,yang ol2 macam ejen yang brminat nak membeli produk aku.

aku pun ceritalah apa yng patut,berapa hrga dia,kegunaan dia,ciri2 istimewa dia,dan pelbagai lagi.Tapiaku memilih untuk buat promosi secara spontan,sbab itu ikhlas dari hati.Tambahan pula,aku pernah tolong kawan aku berniaga daripada satu dorm ke satu dorm,bilik prep,ke bilik prep time sekolah dulu.(aku ni duduk hotel dulu)Ada lah pengalman berniaga dan promote brg skit,,,

Yang bestnya,ada seorang ckgu laki ni,ya...admin it yang dia memang hensem...sayang dia bukan spesies yang mudah semyum,ketawa,etc.Weh,bila aku terangkan,dia senyum sampai ke tlinga!!!!Ni yang buat aku cam terbang ke awan biru ni.Perasan!dah siap bentang,ditanya bagai,kitaorang boleh keluar daripada bilik tu untuk bagi laluan pada grup lain pula.

Pendekkan cerita,dah panjang sangat aku bebel ni.

ada budak grup aku yang tak yakin grup aku boleh dapat nombor.Aku hanya diam,ada rezeki,adalah....
selepas sedikit kata aluan,acara pemberian hadiah dimulakan..

(bagi bunyi dram sikit)

"tempat ketiga,jatuh kepada syarikat smart idea sdn.bhd..."(syarikat ni jual produk kitar smula,bygkn daripada botol air tu boleh jadi akuarium mini pulak,diaorang memang kreatif)

selepas pengurus syarikat tadi ambil hadiah,bergambar bagai,cikgu umumkam pula tempat kedua.

"tempat kedua puladisandang oleh syarikat energetic bubble sdn.bhd..."
HAh!biar betul! adakah benar apa yang aku dengr barusan?Dalam ketidaksedaran,aku melangkah kedepan yang jaraknya tak sampai beberapa cm pun,(sebab aku duduk depan dengan teamaku)

Hehe,senyum sampai ketelinga aku,alhamdulillah tugas seesai dengan jayanya,,,

tempat pertama pula,disandang oleh syarikat De Aurora sdn.bhd.syarikat prduk kesihatan.

Walaupun tak dapat tempat pertama,tempat kedua pun not bad ,right?
pengalaman ,tu yang paling utama...

bkn senang nak buat orang ikut cakap kita,bukan mudah nak melotarkan idea,bukan kecil tugas sebagai pengurus ni.But,I've face the challenge!Yeah!!!1

Itu jelah tinta kau untuk kali ni,sorry sebab panjang sangat.Mesti semput nak baca kan.Bagi kita,kepada yang sudi nak membaca ni memang terbaik,sebab sanggup melayan rasa hati mar.Terima kasih...;)

till then,
secret unfold.







p/s gambar akhir tu tak ada kaitan dengan cerita,salah upload..he..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan